Utrecht, maandag 23 januari 2017
SERVICEBOULEVARD LEIDSCHE RIJN CENTRUM KRIJGT VORM

LEIDSCHE RIJN – Op de Grauwaartsingel in Leidsche Rijn Centrum komt de 'serviceboulevard' van het stadscentrum. Bijna zeventig procent van de aanwezige ruimtes op de serviceboulevard is nu, zo’n 13 maanden voor opening, al gevuld.

Aan de rand van Leidsche Rijn Centrum, aan het water, ligt de Grauwaartsingel. Het is de plek waar de online en offline wereld samenkomt: van dienstverlening tot pick-up-points voor online aankopen.
Zes nieuwe retailers hebben bijgetekend voor de Grauwaartsingel: Beauty Salon, Brainwash, Iwooly, Leidsche Rijn Makelaars, Mr. Giros, en Wav-e.

Eerder kozen Jumbo Foodmarkt, H&M en MANGO al voor Leidsche Rijn Centrum, met complete vestigingen naar laatste concept.

Beauty Salon
Beauty Salon is een bestaande Utrechtse schoonheidssalon die kiest voor een vestiging in Leidsche Rijn Centrum. Bijkomen van een shopsessie of klaarmaken voor een avondje uit? Met gezichtsbehandelingen, pedicure en manicure en de laatste schoonheidstherapieën heeft Beauty Salon voor ieder wat wils.

Brainwash
De allergrootste kappersketen van Nederland mag in het stadscentrum van Leidsche Rijn niet ontbreken: Brainwash Kappers. De kapper waar je zonder afspraak naar binnenloopt, die persoonlijk advies geeft en knipt tegen vriendelijke prijzen.

Iwoolly
Iwoolly gaat van online naar offline: met naast de bestaande webshop ook een winkel vol haken, wol en naalden. Alles voor die DIY-kabelsjaal.

Leidsche Rijn Makelaars
Leidsche Rijn Makelaars is een zusterorganisatie van De Vechtstreek Makelaars, die als sinds 1936 met de grootste kennis actief is in de regio. In 2018 opent Leidsche Rijn Makelaars haar deuren aan de Grauwaartsingel van het stadscentrum.

Mr. Giros
Wie wel trek heeft, maar niet koken wil, roept de hulp in van Mr. Giros. Grieks eten om af te halen of thuis te laten bezorgen.

Wav-e
Trainingsstudio Wav-e vestigt op de hoek van de Grauwaartsingel en de Vaduzdijk. Fitheid in 15 minuten, met behulp van elektroden.

In Leidsche Rijn ontwikkelt Leidsche Rijn Centrumplan B.V. (een samenwerking van a.s.r. vastgoed projecten en Vesteda Project Development) een compleet stadscentrum voor de uiteindelijk ruim 100.000 bewoners van Leidsche Rijn.

De retail van Leidsche Rijn Centrum bestaat uit een goede mix van mode, food & horeca en gezondheid. Met zowel (inter)nationale als lokale ondernemers. Naast traditionele winkelformules krijgen ook nieuwe concepten, gericht op de jonge digitale consument, een plek. Zo wordt een Smart City samengesteld waar gemak voor de consument voorop staat. Ruime openingstijden, overal sterke WiFi, ondergrondse bevoorrading, architectonische en technische kwaliteit in de gebouwen. En bestellingen die 's avonds worden gedaan, liggen de volgende ochtend klaar in dit goed bereikbare centrum in het midden van het land.
Binnen het totale plan is LRC B.V. verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kerngebied met 22.400 m² retail, 5.600 m² foodmarkt, 3.000 m² dienstverlening, 4.000 m² horeca en 3.000 m² maatschappelijke voorzieningen. Naast de winkels en voorzieningen omvat het programma een parkeergarage met 1.300 openbare en 670 private parkeerplaatsen, 762 appartementen (waarvan 511 koopappartementen en 251 huurappartementen voor Vesteda) en 10.000 m² kantoren in het hart van het plan. Parkeren is de eerste jaren gratis. De bouw is aangevangen en vanaf het derde kwartaal 2017 zal oplevering plaatsvinden.

Vanuit de gemeente Utrecht worden er in Leidsche Rijn Centrum diverse andere functies gerealiseerd, zoals culturele voorzieningen, scholen en een bibliotheek. Bioscoop CineMec is al geopend aan het Berlijnplein, er is een bus- en treinstation gerealiseerd en er zijn plannen voor een hotel. Er is sprake van een forse toename van de woningbouwproductie en ook Leidsche Rijn Centrum Oost en Leeuwesteyn worden binnen afzienbare termijn ontwikkeld.

Het centrum is een gezamenlijk ontwerp van AWG Architecten, Prof. Hans Kollhoff Architekten, Geurst en Schulze, Dok Architecten, Cruz y Ortiz arquitectos Sevilla, De Zwarte Hond en RPHS+. Het multifunctionele Leidsche Rijn Centrum is naar verwachting eind 2017 gereed.

- Serviceboulevard Grauwaartsingel LRC Utrecht.jpg